Субсидиарното пригане на чл.316 от НПК-врата на...
Публикувано на: 15 Окт 2003, 10:47
корупцията. Считам, че ще се разбере, за какво става дума в заглавието на темата. Става дума за това, че тази норма при въззивното производство препраща към правилата на първата инстанция. А там, има много съществени правила.Има един член, който също така се прилага от въввизната инстанция- чл.287, ал.2 от НПК Тук има въведена мълчалива забрана за въззивния съд да дава ход на делото, когато в първата инсатнция е имало съществени нарушения на процесуалните правила. Фомлано погледнато, липсва указания за съществени нарушения и на правата на обвинеямия. А това на свой ред предполага, че едно обвинение може да бъде обременено със съществени процесуални нарушения, както и може да се обреми преди това и следствието. Имам основания да мисля така, а който иска да разбере нещо повече, може да потърси рубриката с автор Стефан Кънев.
Но нещата не спират само до тук.Пак от това субсидиарно прилагане, стигаме до една фигура, която се явява въздесъща във въззивната инстанция, фигурата на съдията-докладчик. Тоест, той е органът, който може да прекрати една произнесена и невлязла в сила присъда, щом като установи съществени нарушения от страна на следствието и прокуратурата. засега, няма изрична норма, която да го задължава този съдия-докладчик да преценява също така нарушенията правата на обвиняемия във всички етапи, до като е дошло ВНОХД при него.
Именно тази защитна функция е пропусната в по-новите изменения на НПК, и нещата са оставеени на нивото от 1968 г., а следователно, не са съобразени с нормите на чл. 5 от Конституцията- респективно Европейската конвенция за защита правата на човека и основните свободи.
Този пропуск, обаче, предполага една персонална намеса от страна на трети лица- служебни или странични-така че бъркотиите да са направени в хода на първата инстанция, така че да станат АТАКУЕМИ пред въззивната инстанция.
Това положение на сигурна атакуемост може да бъде съобщена на респективен адвокат от въззвиния район, чиято задача в защитата ще се окаже само голото твърдение, че е говорено със съдията и че нещата са уредени. но срещу много по-солидна сума, когато някога достига и до 4-хилядарки.точно такъв казус ми се представи да преценявам и намирам, че още утре 16 октомври преди делото ще се иска от жалбоподателя да се изръси още малко, а после, ще се кажат съвсем бегло някои малки процесуални нарушения, така че да има за какво да се хване защитата пред касационната инстанция. От стари адвокати съм чувал, че има цели вериги у нас, които работят по някакви схеми, така че да изцеждат клиентите си с доста големи хонорари. Абсолютно съм сигулрен, че в тази месомелачка вземат участие и съдии, прокурори и др. служебни лица от състава на съдебната администрация.
И така, чл. 287 , ал. 2 от НПК забранява даване ход на делото. Освен това, определенията по този член са касационни основания за отмяна по ал. 3 на чл. 344 от НПК.
Това е така, защото тук сме изправени пред друга форма на субсидиарно прилагане-пряката; чл.344, ал.1 от НПК съдържа, за жалост, хаотично подредени - не по възходящ ред членове от НПК- по които се допуска касация. Сравнете чл.349,ал.3 от НПК. Определения по чл.237, ал.3, чл. 246, ал.2 и чл. 287 са повод за касация!!
Как може да се парира тази вратичка към корупцията у нас.Засега може, но ако съветникът на обивения е негов приятел, брат , сестра и друг, който има познания по тези хватки.Иначе, човек, търсещ защита , ще се окаже подложен освен на огън от страна на държавата по и под един икономически огън от страна на лакоми псевдоюристи. При ктакави случаи просто предлагам на поставената в по-лошо положение страна да прави отвод на прокурора.Няма какво да чака, а да прави веднага отвод. Иначе, тръгне ли делото, се завърта икономисекия натиск, на който съдиите от ВКС едва ли ще смогнат да сложат прът. Някои от тях може би няма да им хареса тази констатация...
Чл.344 от НПК не беше пипан от правителството на СДС. Последната поправка до тях по този член беше от 1982 г. А фактът, че има и нова промяна по ДВ, бр. 42/2001 г. на мен лично ми говори за това, че много са станали маймуните на клона и е трябвало да се предвиди по-финна хватка за продължаване на това безмилостно изчеждане на клиентиииите. Има такива хватки, но за това друг път. Те действително са доста, доста финни?!
Но нещата не спират само до тук.Пак от това субсидиарно прилагане, стигаме до една фигура, която се явява въздесъща във въззивната инстанция, фигурата на съдията-докладчик. Тоест, той е органът, който може да прекрати една произнесена и невлязла в сила присъда, щом като установи съществени нарушения от страна на следствието и прокуратурата. засега, няма изрична норма, която да го задължава този съдия-докладчик да преценява също така нарушенията правата на обвиняемия във всички етапи, до като е дошло ВНОХД при него.
Именно тази защитна функция е пропусната в по-новите изменения на НПК, и нещата са оставеени на нивото от 1968 г., а следователно, не са съобразени с нормите на чл. 5 от Конституцията- респективно Европейската конвенция за защита правата на човека и основните свободи.
Този пропуск, обаче, предполага една персонална намеса от страна на трети лица- служебни или странични-така че бъркотиите да са направени в хода на първата инстанция, така че да станат АТАКУЕМИ пред въззивната инстанция.
Това положение на сигурна атакуемост може да бъде съобщена на респективен адвокат от въззвиния район, чиято задача в защитата ще се окаже само голото твърдение, че е говорено със съдията и че нещата са уредени. но срещу много по-солидна сума, когато някога достига и до 4-хилядарки.точно такъв казус ми се представи да преценявам и намирам, че още утре 16 октомври преди делото ще се иска от жалбоподателя да се изръси още малко, а после, ще се кажат съвсем бегло някои малки процесуални нарушения, така че да има за какво да се хване защитата пред касационната инстанция. От стари адвокати съм чувал, че има цели вериги у нас, които работят по някакви схеми, така че да изцеждат клиентите си с доста големи хонорари. Абсолютно съм сигулрен, че в тази месомелачка вземат участие и съдии, прокурори и др. служебни лица от състава на съдебната администрация.
И така, чл. 287 , ал. 2 от НПК забранява даване ход на делото. Освен това, определенията по този член са касационни основания за отмяна по ал. 3 на чл. 344 от НПК.
Това е така, защото тук сме изправени пред друга форма на субсидиарно прилагане-пряката; чл.344, ал.1 от НПК съдържа, за жалост, хаотично подредени - не по възходящ ред членове от НПК- по които се допуска касация. Сравнете чл.349,ал.3 от НПК. Определения по чл.237, ал.3, чл. 246, ал.2 и чл. 287 са повод за касация!!
Как може да се парира тази вратичка към корупцията у нас.Засега може, но ако съветникът на обивения е негов приятел, брат , сестра и друг, който има познания по тези хватки.Иначе, човек, търсещ защита , ще се окаже подложен освен на огън от страна на държавата по и под един икономически огън от страна на лакоми псевдоюристи. При ктакави случаи просто предлагам на поставената в по-лошо положение страна да прави отвод на прокурора.Няма какво да чака, а да прави веднага отвод. Иначе, тръгне ли делото, се завърта икономисекия натиск, на който съдиите от ВКС едва ли ще смогнат да сложат прът. Някои от тях може би няма да им хареса тази констатация...
Чл.344 от НПК не беше пипан от правителството на СДС. Последната поправка до тях по този член беше от 1982 г. А фактът, че има и нова промяна по ДВ, бр. 42/2001 г. на мен лично ми говори за това, че много са станали маймуните на клона и е трябвало да се предвиди по-финна хватка за продължаване на това безмилостно изчеждане на клиентиииите. Има такива хватки, но за това друг път. Те действително са доста, доста финни?!