Относно заформилия се теоритичен спор:
neutralen написа::roll: Ex lege означава "по силата на закона".
Не разбрах защо ми го пояснявате и кое ви кара да мислите,че не съм наясно със значението на термини, които използвам. Попрочетох доста неща из правната литература и практиката. Твърденията ми се основават на обективното право и доктрината, а именно:
Тълкуването на чл.433, съгласно съдебната практика (
напр. Решение №31/ 09.09.2010, ВКС, ТК, II о. по т.д. №400/2009г. – производството е било по чл. 290 и сл. ГПК, което по силата на тълкувателни разяснения, дадени в т.4 от ТР №1/19.02.2010г. по т.д.№1/2009г. , ОСГТК, всяко решение на ВКС, постановено по реда на чл.290 ГПК (нов) (след допускане на касационно обжалване) е задължително за съда) и правната теория (Сталев., Ж. Граждански процес, 8мо издание, стр.753), налага извода, че изброяването на основанията е свързано с първоначално несъществуване или последващо отпадане на условията за законосъобразно провеждане на започналия изпълнителен процес. Дръзко е да наречете решение на ВКС „очевидно погрешно”, но всеки има право на мнение. След като ОСГТК му е дало задължителна сила за съда, то съдържанието му следва да е с изключително висока степен на достоверност. Според проф. Сталев налице ли е някое от основанията
(в чл. 330, ал. 1 на ГПК стар, сега чл. 433, ал. 1, т.8, ГПК нов),
прекратяването на изпълнителното производство става по силата на закона. Постановлението на съдебния изпълнител, с което се прогласява прекратяването не е условие, за да се прекрати изпълнителното производство, а констатира едно вече настъпило ex lege прекратяване. Но, според проф. Сталев, макар да не обуславя прекратяването на изпълнителното производство, постановлението е необходимо, за да се приложат някои от последиците на прекратяването.Постановлението на съдебния изпълнител само прогласява настъпване на някое от визираните в закона основания. Т.е. то има само декларативно действие, не и конститутивно. Постановлението на съдебния изпълнител не е условие за прекратяване на изпълнението и поради това неговото настъпване не е предпоставено от издаване на постановлението.
Изпълнителният процес при тук разглежданите основания се прекратява ex lege с факта на настъпването на основанието за прекратяване на делото. От този момент започва да тече и нова погасителна давност (за самото вземане) – не от датата на постановлението и не от датата на настъпване на основанието ex lege. А вашите твърдения на какво се основават?
Относно конкретната тема:
neutralen написа::roll: Както в исковия процес СЪДИЯТА, така и в Изп. процес, СИ е длъжен СЛУЖЕБНО да следи и ПРИЛАГА преклузивните срокове. Така че какво означава това СИ да не иска да прекрати изп.производство след като са налице основанията за това.
Теорията е едно, а практиката - съвсем друго. Не знам какво означава, но е факт и именно този факт ме накара да продължа темата, а конкретните обстоятелства съм ги обяснила по-горе.